Saturday, April 05, 2008

 

Kerenah birokrasi usah lagi dijadikan bahan ucapan. BERTINDAK

Komen

"Kerenah birokrasi, prosedur rumit punca pinjaman dana kerajaaan gagal disalurkan"

Pembesar dan Pak Menteri harus profesional mentadbir karenah agensi dan jabatan di bawah bidangkuasanya dengan menetapkan KPI dan juga sasaran kualitatif yang mencapai dasar dan perancangan kerajaan.

Ucapan-ucapan yang menyalahkan dan mengenengahkan ketidakpuasan pencapaian agensi-agensi menunjukkan kelemahan dan ketidaktegasan badan-badan kawalselia bertindak membetulkan keadaan.

Pertimbangan permohonan pinjaman, kelulusan tanah pertanian, kelulusan projek perumahan, kelulusan-kelulusan yang tidak mematuhi keperluan undang-undang, kelulusan-kelulusan pembangunan yang tidak mengambilkira pendapat dan pendirian penduduk setempat, kelewatan bertindak ke atas aduan-aduan awam, ... senarai ini tiada had.

Kelemahan ini juga adalah kelemahan dalam urustadbir agensi awam yang kurang mekanisme odit tadbir dan "check and balance".

Umpamanya majlis-majlis kerajaan tempatan terdiri daripada wakil-wakil yang tidak mewakili penduduk ataupun dilantik oleh penduduk kawasan serta tanpa perlu bertanggungjawab kepada prestasi kerjanya. Tambahan pula ramai wakil-wakil yang seharusnya bertindak menjaga kepentingan pihak yang "seharusnya" diwakilinya bertindak mengambil kesempatan untuk kepentingan diri masing-masing hilang kedudkan moral untuk menegur dan menasihat sebarang kejadian salahlaku ataupun ketidakpamatuhan oleh petugas awam.


Maka perlantikan-perlantikan kepada lembaga-lembaga pengarah agensi-agensi awam dan ahli-ahli majlis kerjaan tempatan harus termasuk individu-individu berkecuali dan bebas supaya semua tindakan dan keputusan adalah adil dan saksama serta menepati dasar-dasar kerajaan.

Kita tidak boleh lagi menunggu badan seperti PEMUDAH untuk menangani semua kekurangan agensi-agensi awam di negara ini.

Masalah ini hanya dapat di atasi dengan menelan pil ubat pahit, sanggup untuk menerima kritikan dan teguran secara terbuka, supaya agensi-agensi awam tidak lagi tuduh masih bergelumang dalam karenah birokrasi.

Muhammad Sha'ani bin Abdullah

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Bloggers United

Justice will come when it is deserved by our being and feeling strong. - Gandhi