Thursday, April 07, 2005

 

UM: Pengimport makanan tidak diwajib guna logo halal

engimport makanan tidak diwajib guna logo halal

KUALA LUMPUR 6 April - Kerajaan tidak mewajibkan pengeluar dan pengimport barangan makanan mengunakan logo halal pada produk mereka, sebaliknya hanya memberi pengiktirafan kepada sijil halal yang dikeluarkan badan-badan Islam antarabangsa bagi membolehkan ia menjadi panduan kepada umat Islam.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk S. Veerasingam berkata, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah mengiktiraf sijil halal yang dikeluarkan oleh 42 pertubuhan Islam antarabangsa dan 22 negara luar bagi memudahkan pengguna memastikan makanan yang diimport adalah halal.

Beliau berkata, ini memandangkan kerajaan tidak mengeluarkan sijil bagi memperakui status halal sesuatu barang makanan yang diimport.

``Undang-undang yang sedia ada tidak mewajibkan pihak pengeluar, pengimport atau peniaga untuk menandakan sebarang barang makanan sebagai halal.

``Oleh itu pihak berkenaan mempunyai pilihan untuk menggunakan logo halal atau tidak,'' katanya ketika menjawab soalan asal Datuk Abdul Ghapur Salleh (BN-Kalabakan) pada sesi soal jawab Persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Bagaimanapun, menurut Veerasingam, para pengeluar dan pengimport perlu mengikuti syarat halal yang ditakrifkan di bawah Perintah Perihal Dagangan (Penggunaan Label Halal) 1975 sekiranya mereka ingin menggunakan logo halal.


Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Bloggers United

Justice will come when it is deserved by our being and feeling strong. - Gandhi