Friday, April 01, 2005

 

UM Forum : Masyarakat Islam masih bimbang dengan makanan halal di pasaran

Saudara Pengarang,

SAYA sering mendapat e-mel yang memberikan maklumat mengenai pengendali-pengendali makanan yang tidak mengikut piawaian `HALAL' walaupun tidak terbukti kebenaran e-mel tersebut.

Pada pendapat saya, isu halal ini tidak akan timbul sekiranya semua pengendali makanan yang halal di Malaysia ini diwajibkan mendapat pengesahan daripada Jaim.

Saya kira, tinggal dalam negara yang diuar-uarkan sebagai negara Islam, saya tidak perlu bimbang mengenai makanan yang dijual.

Tetapi, isu yang ditimbulkan kebelakangan ini menimbulkan kebimbangan yang teramat kepada saya, dan saya percaya begitu juga orang lain. Acap kali saya terfikir, apakah selama ini saya ada termakan makanan yang tidak halal?

Saya percaya kerajaan amat maklum bahawa isu ini terlalu sensitif kepada umat Islam dan perlu diambil berat.

Andainya badan yang menguruskan pemeriksaan logo halal tidak cukup kakitangan, kita sedia maklum bahawa negara ini mempunyai kadar pengangguran yang tinggi.

Saya pasti, badan tersebut akan mempunyai lebih dari sepatutnya kakitangan untuk membantu mengendalikan pemeriksaan tersebut.

Seperkara lagi, pengendali makanan yang menjual makanan khusus untuk orang bukan Islam, tidak sepatutnya dibenarkan memproses dan menjual makanan atau minuman untuk orang Islam.

Dikhuatiri mereka menggunakan bekas atau tempat memproses yang turut digunakan untuk memproses makanan yang tidak halal meskipun mereka menggunakan bahan-bahan yang telah mendapat pengesahan HALAL daripada Jakim.

Juga, orang bukan Islam yang menjual makanan kepada orang Islam, hendaklah diberikan kefahaman yang mendalam mengenai apa yang sebenarnya dimaksudkan dengan halal dan haram dari segi Islam.

Saya percaya pengetahuan mereka terlalu sedikit dalam memahami maksud halal itu sendiri.

Saya sendiri mempunyai ramai rakan bukan Islam, yang tidak begitu memahami apa itu halal dalam Islam.

Bagi mereka, andainya membeli makanan selain dari bersumberkan babi dari restoran yang menjual makanan untuk orang bukan Islam, itu dikira halal.

Masyarakat Islam di negara ini memang benar-benar mengharapkan tindakan pihak kerajaan.

Sebagai rakyat bia


Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Bloggers United

Justice will come when it is deserved by our being and feeling strong. - Gandhi