Sunday, April 17, 2005

 

Bantah kongres tembakau di M’sia

Muhammad Sha'ani Abdullah
Mkini -Letters
Mar 17, 05 3:08pm

Oleh kerana masyarakat Europah dan Amerika Syarikat telah mengurangkan tabiat merokok serta menguatkuasakan peraturan dan undang-undang yang menyekat penyebaran barangan tembakau, maka peniaga produk tembakau, kini mensasarkan benua Asia.

Sebagai membantu usaha membendung gejala merokok di kalangan masyarakat Malaysia, kami memohon pihak kerajaan Malaysia supaya tidak membenarkan penganjuran Kongres Tembakau Sedunia 2005 di Kuala Lumpur dari 14 hingga 16 November ini.

Ia dianjurkan oleh DKM - Dr Kater Marketing GmbH, sebuah syarikat pemasaran dari Jerman, dengan kerjasama media tembakau Tobacco Reporter dari Amerika Syarikat dan Tobacco Journal International dari Jerman.

Kami memohon kerajaan Malaysia tidak membenarkan penganjuran kongres tersebut atas alasan berikut:

1) Kerajaan Malaysia telahpun menandatangani Rangka Konvensyen mengenai Kawalan Tembakau (FCTC) pada 23 September 2003 dan berkomited terhadap usaha untuk terus membendung tabiat merokok yang memudaratkan kesihatan perokok dan orang sekitarnya.

2) FCTC mensyaratkan semua negara-negara yang menandatanganinya menggubal undang-undang komprehensif untuk melarang sebarang iklan, promosi dan penajaan barangan tembakau. Peraturan di Malaysia tidak membenarkan sebarang usaha untuk menggalak ataupun mempromosikan tabiat merokok.

3) Selaras dengan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan Hal-Ehwal Islam Malaysia Ke-37 pada 23 Mac 1995, tabiat merokok itu adalah haram menurut pandangan Islam.

4) Langkah membenarkan penganjuran kongres tersebut seolah-olah memberi pengiktirafan kepada amalan merokok yang hendak dibendung oleh majoriti rakyat Malaysia dan kerajaan Malaysia sendiri.

5) Penubuhan dan pendaftaran Majlis Kawalan Tembakau Malaysia pada 28 September 2004 dipelopori oleh 28 pertubuhan dengan misi untuk membasmikan tabiat merokok di kalangan rakyat Malaysia melalui strategi pembelaan, penyelidikan dan pendidikan serta disokong sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia.

Kami memohon semua pihak yang perihatin terhadap penularan gajala tabiat merokok supaya turut memohon setiap ahli parlimen dan ahli dewan undangan negeri (Adun) mereka untuk menyokong usaha menghalang penganjuran Kongres Tembakau Sedunia 2005 di Kuala Lumpur yang juga akan mencemarkan imej dan nama baik negara di mata dunia.


Penulis adalah presiden Persatuan Pengguna Pahang (PAC).

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Bloggers United

Justice will come when it is deserved by our being and feeling strong. - Gandhi